ADHD bij kleuters

Inhoud

 

Uitgaande van een korte brainstorm en enkele stellingen, krijg je – in mijn workshop: ADHD bij kleuters – meer zicht op deze ontwikkelingsstoornis. In mijn theoretische uiteenzetting komen definitie, types, oorzaken, invloeden, diagnose, gevolgen en behandeling aan bod. Daarna staan we stil bij de kenmerken van ADHD in de kleuterklas op vlak van aandacht, hyperactiviteit en impulsiviteit. Hoe uit ADHD zich in concreet waarneembaar en benoembaar gedrag? Deze workshop is ook van toepassing voor kinderen die deze kenmerken vertonen maar geen diagnose ADHD hebben en gewoon Alle Dagen Heel Druk zijn.

Al eens stil gestaan bij de kracht van ADHD? Welke troeven hebben kinderen met ADHD, wat kunnen wij van hun leren? Er zijn wel 100 positieve eigenschappen te benoemen. We leren met een andere bril naar ADHD kijken! Vervolgens nemen we ons eigen gevoel ten opzicht van kleuters met ADHD onder loep. Heb je zelf snel een oordeel klaar over het kind dat alle dagen heel druk is? Welke gevoelens komen bij jou op bij het omgaan met het kind? Onmacht? Verdriet? Angst? … Kijk jij nog naar de werkelijkheid, naar het concreet waarneembaar gedrag van het kind? Of is dit samen gesmolten met je eigen gevoel, mening of ideeën van collega’s? Durf je hiervoor uitkomen en eerlijk benoemen wat het met je doet?

Hoe ga jij aan de slag met alles wat je nu weet?  Hoe signaleer jij? Werk jij op maat van het kind? Pas je een specifieke pedagogische benadering toe of laat je het gewoon een loopje nemen? Zorg je voor een positieve benadering? Ben je consequent in aanpak en handelen? Leer jij kinderen ook dat problemen er zijn om opgelost te worden? Wat met de andere kinderen in de klas, de leefgroep, het gezin, …? Tijd om hier samen even over door te bomen?

Hartelijk welkom op deze interactieve en praktijkgerichte workshop die voor uiteindelijk voor elk kind in jou klas zal baten.

%d bloggers liken dit: